Saturday, May 31, 2008

Perihal Kesamarataan

Hari ini aku menulis dari Kuantan.Melawat sahabat isteri aku melangsungkan perkahwinannya.Sepanjang perjalanan dar KL ke Kuantan, aku terbayang-bayang muka ahli Parlimen Serdang yang menuntut hak sama rata iaitu pengagihan biasiswa kepada bukan bumiputera dinaikkan lagi kepada 50%.Katanya adil.Adil?Bumiputera ada 65% dan bukan bumipuera ada 35%.Kalau diikut dari segi kuotanya, sepatunya buat apa bukan bumiputera nak lebih daripada sepatutnya?Bumiputera yang mempunyai jumlah penduduk yang tertinggi juga mempunyai kadar pendapatan isi rumah yang rendah berbanding bukan bumiputera. (fakta: ada dalam laporan unit perancang ekonomi dan RMK-9)

Langsung, terlintas di pemikiran aku konsep adil yang aku belajar dalam subjek ‘Jurisprudence’.Adil yang macamana?Adakah 50-50 itu sudah dianggap adil manakala kalau 70-30 itu tak dianggap adil?Definisi adil dari kacamata Islam , adil membawa maksud ‘meletakkan sesuatu di tempat yang betul’.Bagitu cantik sekali definisi tersebut.

Jadi sekiranya konsep pembahagian 70-30 itu pun boleh diterima sebagai adil sekiranya menepati syarat.Kalau tak faham lagi, aku bagi sedikit analogi. Katakan seorang bapa mempunyai RM 10 dan nak dibahagikan kepada 4 orang anak. Ada anak yang berumur 3 bulan, 4 tahun, 7 tahun dan 16 tahun. Adakah adil sekiranya setiap anak itu mendapat RM2.50 seorang berdasarkan umur dan kepenggunaanya terhadap duit?Fikir sendiri.

Ketirisan memang betul berlaku.Tetapi adakah kita perlu bertindak seperti ini dengan menaikkan kuota untuk menjuarai isu kesamarataan?Apa agaknya reaksi PAS dan melayu dalam PKR?

Kuantan 11.52 pagi
malie

No comments: