Tuesday, August 12, 2008

Radio Malaya?




Jalan sesak dengan kereta.Biasalah..waktu balik kerja memang macamni.Aku dalam perjalanan menuju ke Jalan Duta untuk mengambil Isteri.Dalam perjalanan, aku bertukar-tukar siaran radio :

Radio Hangat

Aku saja mendengar segmen petang di radio ni.

DJ : Apa perkara yang hangat dan tak hangat yang berlaku pada Hani (nama samaran) hari ni?

Pemanggil : Saya baru 'kantoi' dengan pakwe saya waktu saya keluar dengan pakwe yang lagi satu.

DJ : Laaa..macamana boleh macamtu?Awak ada berapa pakwe ni?Waktu tu boyfren awak tak mengamuk ke?

Pemanggil : Ada 5 orang.Biasalah, kena ada 'sparepart'.Tapi waktu tu saya buat tak tahu je la.Kalau dia nak merajuk..merajukla...

DJ : oooo..ish..ish.awak ni..umur awak berapa ni?

Pemanggil : hehehe..saya dah 25 tahun...

Nak termuntah aku dengar..perbualan-perbualan sebegini di radio-radio swasta..tu belum masuk lagi bila ada budak sekolah dok cerita yang dia bengang dengan kawan dia sebab kantoikan dia dan pakwe dia duduk berdua bersama di belakang sekolah.Rado swasta......

Radio 24

Waktu aku dengar isu MRR2 sedang dibincangkan.Pemanggil pula dari pemandu teksi,surirumah,pelajar sekolah sampailah yang bekerja dalam bidang profesional.Yang bagi komen emosional menghentam kerajaan pun ada...yang bagi secara rasional pun ada..pokoknya masing-masing dapat mengikuti perbualan yang dibincangkan mengikut tahap pemikiran masing-masing.

kesimpulan

Aku takdela nak minta Radio swasta ni ubah terus cara pengendalian .Apala kiranya cuba bagi satu topik yang tak berapa berat (sebagai permulaan) tapi berdasarkan budaya yang peka kepada suasana dan menyuruh pendengar dapat berfikirla sedikit.Biar terisi la sikit perbualan petang.Aku tengok pun ada seorang DJ di Radio Swasta yang lain sampaikan nama angkasawan negara pun boleh tersilap dengan nama Menteri Sains dan Teknologi.Bak kata Wawa, apa kes?Malah ada DJ radio mengaku jarang membaca suratkhabar.

Itula, banyak artis ke,selebriti ke, bab fesyen, nak tunjuk moden tapi bila sampai bab yang memerlukan budaya membaca ke (sebagai contoh) tak pula ikut sesetengah artis barat (U2, Rage Against the Machine, d.l.l).Jadi, kalau-kalau rajin tu cubalah buka Radio 24 (sebelum pergi kerja dan balik kerja).Ini untuk siapa yang berminat la nak dengar.

Aku teringin nak dengar macamana fungsi Radio sewaktu negara ni masih bergelar Malaya.Hiburan dan pendidikan kesedaran dapat bersatu.


malie

No comments: