Tuesday, April 1, 2008

Islam itu Tidak moral?




Aku membaca suratkhbar Siasah semalam.Ada satu ruangan berita yang menarik minat aku.Kisahnya, salah seorang pimpinan tertinggi daripada parti pembangkang telah melawat Ketua Menteri Pulau Pinang (KMPP).Mulanya mereka bersetuju hendak berjumpa di McDonald tetapi tak jadi (dinasihatkan oleh polis atas faktor keselamatan) dan terus berjumpa di rumah yang beliau duduki sekarang.Rumah peninggalan bapanya yang sudah pun berusia.

Sewaktu pemimpin parti politik itu datang ke rumahnya, KMPP hanya berseluar pendek dan berbaju biasa saja.Ye la, di rumah.Takkan nak pakai kemeja pula.Yang menjadi perhatiannya, beliau mengikut jejak langkah Menteri Besar di negeri Kedah dan Kelantan untuk duduk di rumah sendiri.

Itu lah Lim Guan Eng, seorang cina yang bukan muslim.Teringat aku waktu beliau baru ditabalkan menjadi KMPP, bekas KMPP , Koh Tsu Koon membawa beliau ke pejabatnya dan dengan secara hormat menyerahkan tugas KMPP kepada Lim Guan Eng.Terfikir aku seketika tentang kejadian di Kedah dan Selangor dimana, bila MB baru dilantik, pejabat MB berselerakan dengan fail, ada fail-fail penting yang hilang dan sesetengah pejabat hilang kerusi, meja malahan komputer.

Persoalannya di sini, sebagai orang Islam, aku agak malu dengan keadaan sebegitu rupa.Walhal, bekas MB dan MB baru (Kedah dan Selangor) adalah sama-sama Islam.Tapi, bekas MB (atau mungkin orang bawahannya) yang lepas membuat sesuatu yang memalukan.Orang bukan Islam memahami perkara moral dengan begitu baik berbanding orang Islam sendiri.Macam kes Lim Kit Siang meminta maaf dengan Sultan Perak tapi bagaimana dengan Idris Jusoh berserta puak-puaknya pula?Agaknya dah minta maaf ke belum dengan Sultan Terengganu?

Apapun, Islam sudah menekankan tentang konsep moral yang begitu tinggi tapi sesetengah orang tak nak ikut. Selepas ni, kita lihat saja rentak-rentak 'baru' yang akan menyusul.




Malie

No comments: