Monday, April 14, 2008

Antara Tomboi dan Tudung


Peristiwa 1

Waktu tu. pilihanraya kampus bagi Matrikulasi UIA sedang berjalan.Aku baru keluar dari bilik aku dan menuju ke dewan Al-Malik Faisal.Sedang aku melalui jalan bertar, aku terdengar jerit pekik, takbir yang membabi buta dari satu golongan lagaknya sebagai 'perwira-perwira' Islam yang mahu menentang golongan kafir.Aku terkedu seketika pabila aku memanadang wajah seorang perempuan yang aku kenali. Dengan memakai tudung labuh dan berpakaian sopan, beliau dan rakan-rakannya memanadang aku dengan muka yang penuh dengan ekspresi seolah-olah aku ni memusuhi Islam (bagi puak-puak ni, sesape yang memusuhi mereka, seolah-olah memusuhi perjuangan mereka nak tegakkan negara islam) Aku terkedu seketika dan sehingga sekarang aku masih mengingati ekspresi muka-muka tersebut.

Peristiwa 2
Sewaku program CONVEST sedang berlangsung, seorang kawan aku sedang makan malam di tapak CONVEST.Sedang beliau makan, tiba-tiba dia ternampak seorang muslimat bertudung labuh memberi satu nota kepada golongan makhluk lembut yang makan di meja berdebelahan dengannya. Dengan muka yang tak berapa puas hati, makhluk lembut pun 'sound' orang bertudung labuh tu.Kawan aku ni terkejut dan terus bertanya kepada makhluk lembut tu. Setelah kawan aku membaca nota yang diberi oleh makhluk lembut tu, kawan aku tak hairan sebab lancang sangat tulisan-tulisan yang ada dalam nota tu.Kata kawan aku, "nak berdakwah tu kenala tempat dan menggunakan bahsa yang baik.Barulah makhluk-maklkuk lembut tu takdela marah". Aku terlopong seketika.

Peristiwa 3
Sewaktu aku menaiki bas dari Pudu ke AR (khamis 3 April, 6.30pm), ada seorang gadis yang manis dan cukup lengkap pakaiannya.Walaupun tak bertudung labuh. Aku terdengar perbualan antara mereka.Gadis berwajah manis ni tiba-tiba berkata pada kawan dia ,
"aku ni kan, kalau bapa aku ambil aku lambat kat Putra LRT, memang aku memaki hamun dia.Aku cakapla p*****k, b**i punya orang tua.Kenapa amik lambat?.Aku ni memang panas baran orang nya.Lepastu, bapa aku jawab, nasib baikla ko sorang je anak perempuan.Kalau tak,dah lama kena sebat dengan abah".Aku tengok, gadis ni ketawa bila cerita dengan kawan dia.

Gadis tu pun sambung lagi "Kalau aku bangun tidur, pastu mak aku tak habis masak lagi, aku membebel..p*****k..b**i..apasal lambat sangat nak habis masak ni!"

Aku yang duduk terkejut bila terdengar perbualan diorang tu.Dalam hati aku, budak ni memang tak pernah kena lagi ni dengan orang lain.Harap muka je lawa, pakai tudung tapi perangai macam apa entah.Aku malsa nak tulis perbualan dia dengan kawan dia.Aku tengok dia ni seolah-olah macam nak menunjuk kat aku (sebab aku duduk dan dia berdiri di sebelah aku) dia ni memang panas baran sangat.Pening-pening.
Peristiwa 4
Hari Jumaat (4 April, 7.30 mlm) aku menaiki LRT dari Stesen Universiti ke Kelana Jaya sebab Yusni nak pergi Gombak dan aku pun tumpang sekali naik kereta dia.Dalam Lrt tu, ada 2 orang perempuan tomboi sedang berborak dengan penuh mesra.Aku tak hirau sangat perbualan diorang tu. Tapi sampai la satu topik perbualan tu bila salah seorang dari dia tak puas hati bila rakan kat tempat kerja dia ni, terpaksa tanggalkan tudung untuk kerja.Dia cakap pasal kawan dia,
"Aku pelik betul tengok bos aku tu.Nama je Islam tapi paksa-paksa kawan aku ni tanggalkan tudung.Kan tudung tu perempuan kena pakaiAku tak puas hati betul..Kawan aku tu tengah pening nak buat macam mana"

Tersengih aku sendirian.Ye la, dahla tomboi tapi ada la gak kesedaran dan ambil berat pasal kawan dia kena buka tudung.Dunia-dunia.
Kesimpulan
Bertudung je tak cukup.Tapi moral dan akhlak kenala jaga.Aku setuju tak semua perempuan bertudung macamtu.Ye la, ini aku kutip dari pengalaman aku.Lebih bagus kalau dua-dua unsur, akhlak dan syariat di gabungkan sama.Entahla..yang merasakan dirinya buat kerja-kerja 'dakwah' tu janganlah rasa diri bagus dan tengok orang lain macam pelik sikit je terus nak adili dia.'don't judge a book by its cover'

Teringat aku pada lagu M.Nasir...."curiga di mata orang, bagai mentari rembang, bagaikan aku berdosa, pada siapa sahaja....sedang tuhan,tahu sesiapa, untuk neraka untuk syurga....."hehehe..lagu ni aku tujukan khas untuk Rashdan.


Isteri Mustafa Kamal Ataturk juga bertudung.Amacam?







2 comments:

Lily Abdullah said...

Saudaraku,

Bertudung tidak sama dengan menutup aurat. Mungkin lebih tepat lagi bertudung tidak semestinya menutup aurat :)

Salam kenal.

Nikeda said...

i can relate to ur post. post ni mengingatkan saya pada satu peristiwa yang terjadi pada saya sendiri beberapa tahun lalu. ada seorang kenalan saya yang agak terkejut bila saya ajak beliau pergi solat sebab katanya, dia terkejut saya solat sebab saya tak pakai tudung.